Томи Хилфигер е един от най-успешните дизайнери на дрехи в света и със сигурност има какво да научим от неговата история, която в момента го оценява на около 500 милиона долара. Стартира през 1971 със 150 долара и си отваря свой магазин за дрехи. Още в самото начало пътува за дрехи до Ню Йорк около 250 мили.
По едно време вече му писва и започва да шие и проектира негови модели. Негов популярен цитат е: “Проектирането на дрехи ме правеше по-щастлив от всичко, което някога съм правил. От този ранен момент знаех, че това ще бъде моят живот.”
След като магазина му фалира няколко години по-късно, Томи се мести в Ню Йорк, за да търси нови възможности в проектирането на дрехи и както пише в библията: “Този, който търси, ще намери.” Така и става: След години работа в други брандове, през 1984 създава Tommy Hilfiger Corporation. Другото е история с малкия детайл, че през 2010 година корпорацията PVH купува марката за 3 милиарда долара.
Уроци по маркетинг
Но през годините Томи Хилфигер показва, че има какво да научи света на маркетинг, точно затова първото му правило е: Винаги да се отличаваш и да се опитваш да си първи в нещо.
Значението на пионерството
Нека ти задам няколко въпроса: Кой е първият човек в космоса? Предполагам се сети доста бързо. А кой е вторият? Кой е най-бързият човек на планетата? Отново лесен въпрос. Но кой е вторият? Коя е най-голямата пустиня в света? Сахара, нали така? А коя е втората? хаха Виждаш ли, много по-лесно запомняме първите, отколкото вторите в каквото и да е. Това е едно от най-важните правила в маркетинга, а именно да сме първи. Дори да служим на по-малка аудитория, е много важно да сме първи. Грешката, която многo хора правят е да се опитват да “служат” на всички, което води до това да не служат на никого. Можете да създадете бизнес, който генерира над 1 000 000 в продажби на година с под 1 000 клиенти, но това е нещо, което рядко разбираме, защото четем книги за велики компании като Епъл, Найки и други и започваме автоматично да се сравняваме с тях, без да разбираме, че те са с инвестиции за милиони още от ден 1.
Преди да започнете каквото и да е, първо помислете на кои 1000 човека можете да служите и как може да сте първи в тази категория. Правило номер 2: да хващаме новите тенденции рано.
Още през 70-те, когато Томи Хилфигер започва с магазина си за дрехи, първото нещо, което продава са дънки. Защо ли? Защото тогава е било пълно с рок банди като Лед Зепелин, Пинк Флойд, Ролинг Стоунс и други, а да носиш дънки е било част от поп културата по онова време.
Правено е проучване на 5-те основни фактори за успех на бизнеса и измежду 1. Набиране на капитал 2. Екип 3. Идея 4. Бизнес модел 5. Хващане на правилното време, последното има най-голямо влияние с успеха на една компания.
Иновации и обратна връзка
Следващия път, когато започваш нов проект, помисли дали индустрията, в която си ще расте в бъдеще и как ти можеш да хванеш гребенът на вълната.
Правило номер 3: Не винаги клиентите са прави
Много често сме чували, че клиентът е цар и той решава какво да прави с нас. Донякъде това е така, но до някъде не винаги клиентите знаят какво искат.
Както е казал Хенри Форд: “Ако бях питал какво искат хората, ще трябваше да направя по-бърз кон.”
От моя опит в продажби на книги и обучения за близо 7 000 000, видях през годините, че иновациите идват не от доволните обратни връзки на хората, нито пък от гневните. Иновациите идват от числата зад кадър.
Да видим какво купуват хората повече, да видим кое обучение се гледа повече, докъде се гледа повече, къде хората на уебинар отпадат най-много, къде на живо събитие хората остават и си записват повече. Това е истинската информация, която трябва да гледаме.
Ако гледаме само обратната връзка от клиентите, трябва да знаем, че тя много често е емоционална и не е базирана на числата.
Всяко една обратна връзка, която е в крайност положителна или отрицателна се основава на чувство, което е временно.
“Книгата ти е невероятна, научих толкова много от нея…”
“Това е най-ужасното обучение, което някога съм гледал, няма да стъпя повече тук…”
Две емоции, които след 2-3 минути вече са забравени.